måndag 2 mars 2009

Doft av nybakat





I dag har vi dels undersökt utbudet på närmaste mataffär och konstaterat att jag antingen måste tigga och hoppas att de kan beställa hem eller lära mig att storhandla längre bort och sen bakat med det vi hittade.



Ica Maxi i Häggvik anses vara en av de bästa butikerna i Sverige när det gäller allergikost så det blir väl en tripp dit

På önskelistan till min lokala handlare står främst:

-Raspy produkter ( bra ersättning för mjölk utan att innehålla soja, kan beställas från http://www.allergimat.se/)

-Moilas bröd, ett av de få färdiga bröden som inte innehåller vetestärkelse eller soja


Ska ev finnas på icas centrallager och då borde ju min butik kunna ta in det.


Ska undersökas!


Men jag hittade lite saker:

Sempers tagatelli ( som inte innehåller soja vilket många glutenfria pastasorter gör)


och Lailas naturligt glutenfria mjölmix





Den fick också blir föremål för vårt första provbak och det luktar härligt nybakat i lägenheten
Smaken är lite torr och pappersaktig enligt mig, barnet har somnat
Återkommer med rapport imorgon hur det går med brödet till frukost

Nästa gång tänker jag söta och smaksätta brödet mer, kanske med morötter och sirap?

Så nu är det glutenfritt hemma! Känns jätteskönt att vara igång helt och hållet men jag är lite orolig för hur det ska gå att dra igång det på förskolan.

Att det inte ska efterlevas till 100%, jag måste få dem att förstå att detta ska tas på precis lika stort allvar som om M hade varit allergisk i vanlig mening.

Det kan göra hela skillnaden om det följs till 98% eller 100%


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar