lördag 21 mars 2009

Lite om Sonrise

Beteendeterapi känner de flesta till, det är också en metod som används mycket i Sverige just nu och som alla erbjuds som är under 4 när de får diagnosen.

Vi har kännt från första början att den metoden är inget för oss, hela grundtanken att genom repitativt inlärning korrigera barnets beteende känns fel på nått sätt.
Och den andra viktiga delen att man ska ignorera oönskat beteende kändes helt fel och är nått som vi aldrig kommer att göra.

Men samtidigt så visste jag att tidig träning är viktig, så vad skulle vi utgå ifrån?

Internetjakten satte igång och jag hamnade till slut på sonrisehemsidan.
Ju mer jag läste det mer rätt kändes det.
Detta var vi och rätt för oss och M.

Grundtanken är att genom acceptans och glädje och kärlek först nå in i barnets värld och sen locka barnet att vilja komma ut mer i vår värld.

http://www.autismtreatmentcenter.org/contents/about_son-rise/what_is_the_son-rise_program.php

Nått annat som tilltalade mig var att här fanns konkreta råd om vad vi kunde göra på en gång, nått vi velat ha sen utredningen började.

http://www.autismtreatmentcenter.org/contents/getting_started/practical_strategies.php

Jag önskar så att denna metod var något som gick att få mer stöd för i Sverige men treden just nu är ju tyvärr att beteendeterapi i olika former kan korrigera de flesta problem. Tillsammans med en hårdare syn på barn så har detta klart präglat det man lär ut inom habiliteringen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar