måndag 2 mars 2009

Premiär inlägg!

När vi först hörde talas om kostbehandling av barn med autism så slog vi bort det, inte kan det fungera?


Det kändes som ett enormt ingrepp att ta bort allt med mjölk och gluten i, att det skulle påverka vår dotter negativ snarare än positivt.

Vi var rädda att hon skulle bli ännu mer udda om hon åt specialmat och jag kände mig trött bara inför tanken att lägga om kosten på ett sånt radikalt sätt.


Så det var med stor skepis jag åkta på BAN konferensen för att lyssna till läkare och föräldrar som talade om bland annat kostbehandling.
Det tog inte lång tid förrän jag insåg att detta var inget jag bara kunde vifta bort och efter ytterliggare en stund hade jag bestämt mig för att sätta M på en gluten och mjölk fri diet.


Det första som försvann var alla mjölkprodukter och det tog 5 dagar innan vi såg effekt

M har hela sitt liv haft en rund mage, inget vi tänkt på mer än att det nog hör till hennes övervikt

Men den försvann när hon inte längre fick mjölk! Hon var inte rund om magen, hon var svullen och har varit det så länge vi kan minnas.



Nästa steg är att ta bort även gluten, hemma är det genomfört och nu ska vi få med förskolan på tåget.


Min tanke med bloggen har varit att dels ha mina tankar och erfarenheter samlade och kanske sprida kunskapen om detta till någon annan


3 kommentarer:

  1. Jag kommer att följa er resa! Önskar allt gott och håller alla tummar!

    SvaraRadera
  2. Tack
    Förhoppningsvis ska den blir mer utbyggd efterhand men jag ville så gärna igång NU

    SvaraRadera
  3. Välkommen till bloggvärlden!!
    Kul att vi börjar bli flera som bloggar om autism och att det går att göra något =)
    MVH
    Viktors mamma!
    http://blogg.aftonbladet.se/19054/

    SvaraRadera